Hofstede
Cultuurverschillen zijn eigenlijk te wijten aan
psychologische aspecten. Een van de psychologen die zijn inzicht heeft gegeven
aan de basiswaarden van cultuurverschillen is Geert Hofstede. Hofstede was de
eerste psycholoog die aan de hand van statistische analyses en harde cijfers
kon laten zien dat culturen daadwerkelijk van elkaar verschillen in waarden.
Vanuit zijn onderzoek is de Hofstede ontstaan. De verschillen in culturen zijn
volgens Hofstede te onderscheiden in vier basis waarden:
-
Machtsafstand;
-
Individualisme versus collectivisme;
-
Masculiniteit versus feminiteit;
-
Onzekerheidsvermijding.
Later is nog onderzoek gedaan in Aziatische landen en dit
resulteerde in een vijfde dimensie:
-
Lange termijn- versus korte termijngerichtheid. 1
Hofstede en
Oostenrijk
Machtsafstand
Machtsafstand heeft te maken met de vraag in hoever
mensen het normaal vinden dat sommige mensen meer macht hebben dan anderen. Een
grote machtsafstand betekent dat de macht ongelijk verdeeld is en in een
cultuur met een kleine machtsafstand vindt men dat de macht niet of minder
ongelijk verdeeld is.
De machtsafstand in Duitstalige landen zoals Oostenrijk
is klein. Dit valt te verklaren vanuit de Romeinse tijd. Zuid-Europa werd toen
geleid door een machtscentrum: Rome. De Germaans landen zoals Duitsland,
Oostenrijk en ook Nederland behoorden tot het Germaanse rijk. Het Germaanse
rijk was niet bereid om bevelen van anderen aan te nemen. Decentralisatie van
de macht was in het Germaanse rijk normaal. 1
In de onderstaande tabel 1. zijn de cijfers te zien die
zijn gegeven voor de verschillende dimensies van Hofstede. Deze tabel is
afkomstig van de officiële site van Geert en Gert Jan hofstede.
Tabel 1. Cijfermatig Hofstede
ctr
|
country
|
pdi
|
idv
|
mas
|
uai
|
ltowvs
|
AUT
|
Austria
|
11
|
55
|
79
|
70
|
60
|
NET
|
Netherlands
|
38
|
80
|
14
|
53
|
67
|
FRA
|
France
|
68
|
71
|
43
|
86
|
63
|
ITA
|
Italy
|
50
|
76
|
70
|
75
|
61
|
Oostenrijk scoort bij machtsafstand maar 11 punten
tegenover Nederland met 38 punten. In Nederland ligt de machtsafstand al
behoorlijk laag, maar in Oostenrijk vindt men de machtsafstand dus zeer klein.
Wat ook opvalt, is dat in Frankrijk en Italië de machtsafstand inderdaad groter
wordt bevonden. Dit kan dus waarschijnlijk afgeleid worden van de verschillen
tussen het vroegere Romeinse en het vroegere Germaanse rijk1.
Individualisme versus
Collectivisme
Bij het individualisme gaat het om een persoon en bij het
collectivisme gaat het om een groep en de rol van een persoon in die groep.
Culturen waarin mensen van elkaar kunnen verwachten dat ze voor zichzelf zorgen
zijn individualistische culturen. Wanneer banden ontstaan tussen individuen en
wordt verwacht dat er voor de groep gezorgd wordt. Is er sprake van een
collectivistische cultuur. Collectivisten zijn trouw aan de waarden van de
groep. Bij het individualisme bestaat er weliswaar ook een groep, maar het
individu hoeft niet per se loyaal te zijn aan deze groep. Dit wordt bij het
collectivisme wel weer verwacht van een individu. Nog een verschil tussen deze
twee groepen is het wij-zij gevoel. Bij
het collectivisme wordt een duidelijk onderscheidt gemaakt tussen de wij- en de
zij-groep. Men moet loyaal zijn aan de wij groep en onderscheid maken tussen
wij en zij. Bij het individualisme bestaat dit niet. Hierbij is iedereen gelijk
en dient iedereen gelijk behandeld te worden. Zo wordt familie bij het collectivisme
bijvoorbeeld vooropgesteld terwijl deze bij het individualisme als gelijke
behandeld worden. 1
Oostenrijk is een redelijk individualistisch land. Met
een score van 55 zijn zij wel de laagste uit tabel 1. en neigt dit land dus ook
wel een beetje naar de collectivistische kant.
Oostenrijk is een land dat meer bestaat uit kleine dorpjes dan uit grote
steden. Hierdoor wordt het collectivisme versterkt. 3Oostenrijkers
zijn ook vriendelijker en dorpelijker ingesteld. Dit is waarschijnlijk deels te
verklaren door de geografie van het land. In Oostenrijk zijn veel bergdorpjes
en in de winter komt het wel eens voor, dat deze dorpjes onbereikbaar zijn door
bijvoorbeeld hevige sneeuwval. Voor die dorpjes is het dan belangrijk om samen
te werken met elkaar als dorpelingen. Hierbij is een redelijk collectivistische
houding nodig.3
Masculiniteit
versus Feminiteit
Masculiniteit en feminiteit hebben alles te maken met de
waarde die mensen hechten aan waarden zoals assertiviteit en geld verdienen
(masculiniteit) of relaties tussen mensen, elkaar helpen en de kwaliteit van
het bestaan (feminiteit). Wanneer van vrouwen wordt verwacht dat zij zich
anders gedragen dan mannen en andere rollen op zich nemen zoals het huishouden,
wordt er gesproken van een masculiene samenleving. Wanneer verwacht wordt dat
mannen en vrouwen zicht hetzelfde gedragen en dezelfde taken hebben, heeft men
te maken met een feminiene samenleving. 1
In alle Duitstalige landen is de masculiniteit zeer hoog.
In de tabel is te zien, dat de waarde 79 bedraagt2. Dit is het
hoogste van de vier landen. Haantjesgedrag, bluf en competitie spelen in
Oostenrijk een veel grotere rol dan in bijvoorbeeld Nederland of België. Dit
gedrag wordt in Oostenrijk vaak geuit door het bekleden van formele functies of
uiterlijke tekenen. Vrouwen moeten zich vrouwelijk en/of assertief gedragen. Vaak
gaat masculiniteit gepaard met een sterke onzekerheidsvermijding.3
Onzekerheidsvermijding
Onzekerheidsvermijding
geeft aan hoe mensen omgaan met risico’s en in hoeverre men deze wil vermijden.
Angst voor het onbekende betekent een sterke onzekerheidsvermijding.
Nieuwsgierigheid naar het onbekende betekent een zwakke onzekerheidsvermijding.
Deze onzekerheidsvermijding kan bijvoorbeeld teruggevonden worden in het
afsluiten van verzekeringen of het kiezen voor een stabiele carrière. 1
Volgens de tabel bestaat in Oostenrijk met een waarde van
70 een sterke onzekerheidsvermijding.2 De Oostenrijkers zien
onzekerheid als een blijvende bedreiging die onder controle gehouden moet
worden. Ook de uitspraak ‘tijd is geld’ moet niet uitgesloten worden in
Oostenrijk. Oostenrijkers zijn over het algemeen schoon, netjes en punctueel
met afspraken. Onvoorspelbaarheid en onbekendheid past hier dan ook totaal niet
bij. Een opvallend punt is wel, dat in Oostenrijk op het onderwijs en bij de
opvoeding weinig wordt gepusht op volharding, gehoorzaamheid, zorgzaamheid en
hard werken. Dit heeft mogelijk te maken met de herinnering aan de
Nazi-ideologie.3
Lange termijn-
versus korte termijngerichtheid
Deze vijfde dimensie gaat over investeren. In hoeverre is
de mens bereid om op korte termijn te offeren om daarvoor op langere termijn
beloond te worden. In een cultuur die korte termijn gericht is, is het
belangrijk te weten wat de waarheid is en wie dit bezit. Een korte termijn gerichte
cultuur houdt vast aan tradities, komt sociale statusverplichtingen na, laat
geld rollen en vraagt om snelle resultaten. Westerse landen denken vaak
analytische waar Aziatische landen synthetisch en analogisch denken. 1
Lange termijn gerichtheid is eigenlijk precies het
tegenovergestelde. Het valt op dat vooral Aziatische landen vaak lange termijn gericht
denken. Zij passen tradities aan de moderne omgeving aan, zijn voor
spaarzaamheid en zuinigheid, hebben doorzettingsvermogen ten behoeve van
resultaten op lange termijn en hebben deugdzaam leven als doel.1
De meeste westerse landen hebben een korte termijn gerichte
cultuur. Oostenrijk scoort in het onderzoekt van Hofstede een 60. Dit is van de
Europese landen het laagste. Toch is Oostenrijk ook een redelijk korte termijn gericht
land. Dit heeft toch te maken met de westerse cultuur van het digitaal denken. 2
·
Noot 1:
Cleas, MT. (2007). Culturele Waarden en
Communicatie. In internationaal perspectief. Tweede druk. Uitgeverij
Coutinho, Bussum.
·
Noot 2:
Hofstede, G. (2012). Cultuur. [www.document] < http://geerthofstede.nl/culture>.
Geraadpleegd: 1 Juni 2012.
·
Noot 3: Knowledge
to business. (2011). Oostenrijkers en Nederlanders. [www.document]. < http://www.culturescope.nl/content/view/280/55/lang,nl/>.
Geraadpleegd op: 1 juni 2012.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten